Navigatie overslaan.
Start

Groene auto's

Blijkbaar is er iets vreemds gebeurd in de laatste dagen dat ik blijkbaar gemist heb.

In aanloop naar het autosalon, is er natuurlijk massa's reklame te horen op de radio, en je raadt het nooit: Alle auto's zijn ineens "groen" geworden! De ene nog groener dan de andere!
Althans, volgens de reklamemakers...

De enige groene auto, is een auto die licht weerkaatst met een golflengte van ongeveer 530 nm. Punt.

Een auto is niet milieuvriendelijk. Nooit.
Je kan hoogstens zeggen dat de ene auto minder vervuilend is dan de andere. En "minder vervuilend" is in mijn woordenboek iets totaal anders dan "beter voor het milieu".
Als ik de reklame moet geloven, dan help ik het milieu door met een auto te gaan rondrijden...

Daarom vind ik de eco-score van een auto (www.ecoscore.be) ook fundamenteel verkeerd.
In de eco-score zijn hoge scores "goed", terwijl dat omgekeerd moet zijn.
Lagere scores zouden een lagere belasting voor het milieu moeten betekenen.

Helaas begint "eco" tegenwoordig hip te worden, dus vandaag wil iedereen eco zijn (band-wagon effect), terwijl we de woorden groen, eco, enz... gewoon even een andere betekenis geven.
De laatste weken zijn al meerdere autoconstructeurs gedwongen door een rechter om hun reklamecampagne aan te passen wegens dergelijke betekenisvervagingen.

Ik weet ook wel dat je niet zomaar kan zeggen "Weg met de auto", want ik heb mijn wagen ook nodig... (Ecoscore 65.)
Maar ik denk dat het toch stillaan tijd wordt om iets te beginnen doen, in plaats van simpelweg auto's zuiniger te maken, want ze zijn vandaag de dag niet eens zuiniger dan pakweg 50 jaar geleden.

Ga maar eens naar een automuseum.
In 1938 had je "maar" 17 pk nodig om 160km/h te rijden (Arzens, "La Baleine"), (PKs is trouwens iets voor mensen die geen bochten kunnen nemen...)
In 1948 waren er auto's die 3.5l/100km (benzine, geen diesel) verbruikten (Panhard-Levassor, "Coach Dynava"),
en in 1935 had je auto's met een Cx-waarde van 0.212 (Tatra, "T-77"). (Zie ook http://blog.knudde.be/aerodynamica )

De toekomst ziet er niet zo heel erg goed uit voor auto's met een verbrandingsmotor. Of voor de mens.
En slechts een van deze twee is in staat om keuzes te maken.

Olie zal op geraken.
De mensen die vroeger zeiden dat er nog voor duizenden jaren olie zou zijn, zijn nu dezelfde mensen die zeggen dat we op "bio"-brandstoffen kunnen rijden die CO2-neutraal zijn. (CO2-neutraal, als je fabricage, distributie, enz... allemaal "vergeet" mee te rekenen...)
Helaas moeten die zogenaamde "bio"-brandstoffen ergens vandaan komen, en daar zit nu net het probleem.

Momenteel kan "de mens" niet eens genoeg voedsel telen om de gehele bevolking van eten te voorzien.
Morgen wil men nog minder voedsel telen, om meer bio-brandstoffen te kunnen fabriceren, zodat men auto's kan laten rondrijden.

Vreemde wereld...

Dat doet me denken aan "Hitchikers guide to the Galaxy", uit 1979.
Daar komt Ford Prefect, een alien van een kleine planeet uit de buurt van Betelgeuse, voor het eerst op aarde terecht en probeert meteen kennis te maken met auto's omdat hij denkt dat dat de dominante levensvorm op aarde is...