Navigatie overslaan.
Start

Exchange, AD en Office

De wereld zit vreemd in elkaar, en er zijn vele dingen waar ik niet eens kan aan beginnen te begrijpen.
Eén van die dingen is het gebruik van Outlook, Exchange, MS Office en Active Directory in een bedrijf.

Ik begrijp dat het zelfs voor een aap makkelijk is om dit alles te installeren en werkende te krijgen, en als je jezelf een (groot) aantal beperkingen oplegt, is de basisfunctionaliteit zelfs bruikbaar.
Maar als je een wereldwijde organisatie hebt, met verschillende talen, vershillende versies van Outlook en Windows, dan beginnen de problemen zich toch al snel op te stapelen.
Heel vaak blijkt dan ook nog dat die problemen reeds jaren gekend zijn, maar dat er nog steeds geen oplossing voorhanden is.

Hieronder enkele problemen:

Active Directory backup

Je hebt al je gebruikersinformatie (login, wachtwoorden, settings, e.d.) gecentraliseerd in een Active Directory.
Natuurlijk maak je dagelijks een backup.
Nu wil je die backup gebruiken omdat er per ongeluk een aantal gebruikers gewist zijn.

Pech voor jou.
Je kan enkel een volledige Active Directory terugzetten, niet slechts een gedeelte. Als je dit toch doet, wil dit dus zeggen dat je potentieel wijzigingen gaat aanbrengen aan gebruikers waar er geen probleem was.

Ten tweede moet je je AD server is een speciale modus brengen om een backup te kunnen restoren.
Lees: De volledige AD moet off-line. Zeer handig. Vooral omdat een AD een essentieel onderdeel is van de infrastructuur.

Dan heb ik toch liever een normale LDAP, een SQL database, of zelfs gewoon gesynchronisserde tekstfiles om gebruikersinformatie in te bewaren.

Mailbox migratie

Bedrijven fusioneren, mailboxen verhuizen naar een nieuwe, krachtigere, server, enz...
Migratie van gegevens is dus een must.

Helaas is dat niet zo eenvoudig in een AD en Exchange omgeving.
Als je dacht dat met een AD alle gegevens gecentraliseerd waren, dan hebben ze je wat wijs gemaakt. Een hele hoop gegevens zitten nog her en der verspreid. (Permissies van de shared calendars bijvoorbeeld.)

Dat Exchange intern een compleet andere structuur hanteert voor bijvoorbeeld Engelse en Japanse mailboxen is natuurlijk ook niet echt een voordeel bij een migratie. Een batch migratie van gebruikers met "exmerge" is zo goed als onmogelijk. Kies het verkeerde type, en je mailbox is om zeep.

Natuurlijk is het ook niet zo simpel om gewoonweg alle Japanse gebruikers op de ene manier te migreren en de andere gebruikers op de andere.
Want een Engelstalige mailbox met internationale karakter support is iets totaal anders dan een mailbox die lokaal Japans is.
Trial and error migratie...
En neen, je kan een mailbox niet omzetten naar een ander type...

Het feit dat Exchange ook voor interne gebruikers met de data in de AD werkt en niet met emailadressen, impliceert dat je na een migratie niet meer kan replyen op emails van voor de migratie. Leuk.
Tenzij je natuurlijk manueel X.500 adressen aanmaakt die verwijzen naar de oude locatie van de acount in de de AD, maar aangezien die niet automatisch kan, is er niemand die zich hier mee gaat bezig houden.

PST files

PST files zijn een pest.
Zoveel beperkingen, zo traag, zo onhandig.

Stel je hebt een Japanse PC met een lokaal PST bestand. Je leert van je fouten uit het verleden en je een nieuwe PC is Engelstalig, met een Japanse MUI.
Je PST file is net onbruikbaar geworden...

Je bent dus verplicht om te blijven aanmodderen met verschillende versies van Windows, verschillende patchsets, verschillende vulnerabilities, verschillende release cycles, etc...
Om nog maar te zwijgen van de onmogelijkheid om bepaalde software te installeren, want niet alle Engelstalige software kan geinstalleerd worden op een Japanstalige versie, en omgekeerd. Windows XP Professionel English, is een totaal ander product dan Windows XP Proffesional Japanese, niet gewoonweg een vertaling.

En dan hebben we het nog niet gehad over Engelstalige PC's, met een Japanse MUI, en een Japanse Exchange Mailbox, want dat werkt ook niet.

Printen

Japanse PC, Engelstalige printserver?
Problemen gegarandeerd, want de Unicodekarakter tabel op Engelstalige PC's en op Japanse PC's is niet hetzelfde...
Het lijkt alsof alles goed gaat, en in het merendeel van de gevallen is dat ook, maar helaas wordt niet altijd alles correct afgedrukt.
Afdrukken is dus onbetrouwbaar...

En neen, je kan die unicode table niet gewoon vervangen door een andere. En zoals net gezien is het ook vrijwel onmogelijk om een Japanse PC te vervangen door een Engelstalige met een Japanse MUI.

MS Office en internationale documenten

Waar moet ik beginnen?
Wij gebruiken een "." om duizendtallen te scheiden en een "," voor niet-gehele getallen. (Men noemt dat daarom ook "komma-getallen".)
Dat is niet overal ter wereld zo, in de US is dat bijvoorbeeld het omgekeerde.

Ooit al eens een Excel-sheet gehad uit een dergelijk land? Leuk hé?

En als je dan nog Excel-sheets hebt met macro's die gemaakt werden op PC's met andere internationale settings, wordt het helemaal geweldig...

MS Office en verschillende versies

Natuurlijk is het onmogelijk om documenten van Office 2007 correct te opnenen met Office 2003.
Zelfs met het "compatibility pack" geïnstalleerd. (Macro's, bijvoorbeeld.)
Het is zelfs onmogelijk om documenten correct weer te geven tussen bijvoorbeeld Office 2003 Home, en Office 2003 Professional.

Geen informatie is beter dan verkeerde informatie, dus waarom al die moeite om überhaupt documenten uit te wisselen?

Outlook

Je kan niet meer dan 4000 mails per keer wissen, plus nog een hele rist andere onzinnige beperkingen.
De interface is geweldig slecht.
En OWA is om te huilen.

Besluit

Ik besluit hieruit dat Exchange, AD en MS Office perfect geschikt is voor bedrijven die apen in dienst hebben, een 100% homogene setup hebben, nooit wijzigingen aanbrengen aan hun infrastructuur en geen gegevens op internationaal niveau uitwisselen.
Maar consultants moeten natuurlijk ook geld kunnen verdienen, niet?