Navigatie overslaan.
Start

You are (not) alone

"You are not alone" is 14 jaar geleden geschreven door de twee Belgische componisten Danny en Eddy van Passel.
Het liedje is 12 jaar geleden geplagieerd door R. Kelly en door Michael Jackson en een wereldhit geworden.
Zo heeft een Belgische rechtbank geoordeeld.

Sabam is verplicht om de rechten afgedragen op het liedje in Belgie te recupereren en uit te betalen aan de broers. Sabam is echter een Belgisch bedrijf dat enkel voor Belgie bevoegd is.
Andere inningsbedrijven in andere landen zijn niets verplicht, aangezien dit enkel een Belgische uitspraak is.

Aangezien de broers van Passel heel waarschijnlijk geen geld gaan zien van de wereldwijde internationale verkoop die 12 jaar lang heeft plaatsgevonden, moet ik toch wel constateren dat de muziekwereld een rare en omgekeerde wereld is.

Rechtenorganisaties zoals Sabam zijn er juist om de artiest te beschermen tegen dergelijke inbreuken, althans dat zeggen ze toch.
Het feit dat dit slechts nationale bedrijven met winstoogmerk zijn die absoluut geen enkel vat hebben over wat er buiten de landsgrenzen gebeurt, zeggen ze er niet bij. Ook niet dat er in sommige landen een totaal andere copyrightwetgeving geldt.

Dus R. Kelly kan Belgische dingen plagieren en slechts 12 jaar later komt er een uitspraak die enkel nationaal geldt.
Hoe lang zou het duren als ik een liedje van R. Kelly zou herwerken en wereldwijd verspreiden?
Zou ik ook 12 jaar lang winsten kunnen opstrijken, en dan enkel terugbetalen voor hetgeen er in de US verkocht is geweest?
Hoe lang zou het duren als ik dat liedje zonder winstoogmerk zou verspreiden?
Hoeveel royalties lopen artiesten mis door dergelijke toestanden? (Die meer voorkomen dan je denkt?)

Als rechtenorganisaties toch maar een maat voor niets zijn, dan vraag je je af waarom artiesten niet voor hun eigen rechten zorgen?

Heel eenvoudig eigenlijk.
Sabam, en de andere leden van deze internationale bende, innen sowieso, en zonder toestemming van de artiest, alle gelden, ook als je niet bent aangesloten.
Als je ooit iets van dat geld wil zien, dan ben je verplicht om je aan te sluiten.
Welkom in de wondere wereld van de muziekindustrie.

Momenteel is de muziekindustrie een dinosaurus, en iedereen weet dat de dinosaurussen het niet hebben overleeft.

Het is namelijk ook niet Sabam, die nota bene betaald wordt om de rechten van artiesten te beschermen en te doen gelden, die voor de broers van Passel is opgekomen.
Neen, de broers zelf hebben een rechtzaak moeten aanspannen.

Dan hebben we het ook nog niet gehad over de (ongerelateerde) rechtzaak die de broers van Passel in het verleden hebben aangespannen (en gewonnen) tegen Sabam zelf omdat Sabam niet alles betaalde waar ze recht op hadden.

Als artiest heb je bepaalde rechten, maar als het er op aankomt, komt het neer op dit: You are alone...