Navigatie overslaan.
Start

VoIP

Iedereen heeft tegenwoordig een altijd-aan internetverbinding, dus is het vrij logisch om ook te bellen via die verbinding.

Veel bandbreedte is hier niet voor nodig, maar er moet wel iets aan de jitter gedaan worden. (Jitter is de variatie in delay.)
M.a.w. de delay moet zo constant mogelijk zijn, en best onder de 100ms blijven. Liefst zelfs nog onder de 50ms aangezien het coderen/decoderen van spraak in datapakketjes en omgekeerd ook nog eens tijd in beslag neemt en dus voor extra delay zorgt.
In feite is zowat elke internetverbinding geschikt om VoIP te doen, en dat is exact waarom de grote internetproviders allemaal tripple-play providers zijn geworden.
Maar zelf doen (op de juiste manier), is natuurlijk veel voordeliger... :-)

VoIP stelt je namelijk in staat om rechtstreeks van persoon tot persoon een communicatielink op te zetten.
Dat wil zeggen: geen kosten. (Behalve de kost voor jouw internetverbinding, uiteraard.)

Heel vaak werkt men echter via een VoIP provider (oftewel ITSP), die natuurlijk wel kosten voor een gesprek aanrekent, en dat is vaak te vermijden.
Helaas zijn de meeste VoIP istallaties verre van kostenefficiënt waardoor VoIP communicatie vaak te duur blijft.

Hieronder enkele tips.

Bereikbaar zijn via een telefoonnummer:

Aangezien de Belgische wetgeving een telefoonnummer niet als een product ziet, is het verhandelen van telefoonnummers verboden.
Een telefoonnummer zal daarom altijd eigendom zijn van een ITSP, en je hebt dus steeds een ITSP nodig om een Belgisch telefonnummer te kunnen hebben.
Dit is enkel voor inkomende gesprekken, en je kiest dus best de goedkoopste.
Er zijn meerdere opties. Sommige providers rekenen een eenmalige kost aan, andere een maandelijks/jaarlijks abonnementsgeld, nog anderen verekenen dit in een kost per inkomende gespreksminuut. Rekenen is dus de boodschap.

Alle inkomende gesprekken zullen dus steeds via de ITSP verlopen waar jij je telefoonnummer huurt.

Buitenlandse telefoonnummers zijn vaak makkelijker en goedkoper te verkrijgen aangezien ze daar wel vrij verhandeld mogen worden.
Vaak kan je bij buitenlandse providers zelf kiezen naar waar jouw telefoonnummer geforward wordt. Dus jij bepaalt via welke ITSP of zelfs rechtstreeks zonder ITSP.

Uitgaande gesprekken via ITSP:

Als je wil bellen naar een vast of modiel telefoontoestel, dan moet jouw VoIP communicatiekannaal ergens verbonden worden met het telefonienetwerk, en ook dat gebeurt via een ITSP.
Dit kan via dezelfde ITSP zijn als degene via waar jouw ingaande gesprekken komen, maar mag best ook een andere zijn.
Ook hier is rondkijken de boodschap om de goedkoopste te vinden.
Er zijn er zelfs die X aantal minuten per maand gratis aanbieden.
Het is zelfs mogelijk om er meerdere ITSPs te hebben, waarbij je dus de eerste X aantal minuten gratis hebt bij ITSP A en daarna automatisch overschakeld naar ITSP B, enz...
Of een ITSP kiest op basis van naar waar jouw gesprekken gaan.

Meerdere ITSPs is altijd een voordeel want indien ITSP A het gesprek niet kan opzetten, kan je via ITSP B proberen, hetgeen dus voor een een failover capabiliteit zorgt.

Merk op dat in Europa het spoofen van jouw telefoonnummer niet toegestaan is.
Als jij een telefoonnummer hebt via ITSP A, dan zal er bij een uitgaand gesprek via ITSP B nooit jouw telefoonnummer getoond worden indien ITSP B zich binnen Europa bevind.
Buiten Europa is er wel concurentie mogelijk waardoor het soms zelfs goedkoper is om zelfs voor nationale gesprekken een ITSP te kiezen die buiten Europa ligt.

Uitgaande gesprekken zonder ITSP:

Het wordt nog leuker als jouw gesprekspartner ook VoIP gebruikt.
Waarom zou je jouw SIP verkeer via een ITSP sturen, die dat vaak forward naar een andere ITSP, die dat dan weer via SIP naar jouw gesprekspartner stuurt?
Stuur rechtstreeks SIP naar jouw gesprekspartner en vermijd alle ITSP kosten.
Die kan via Enum lookups. (http://nl.wikipedia.org/wiki/ENUM, en http://en.wikipedia.org/wiki/Telephone_number_mapping)

Dit is meestal een DNS entry waarbij iemand aangeeft dat zijn telefoonnummer overeenkomst met een bepaald SIP adres.
Hierdoor kan iedereen die het telefoonnummer probeert te bereiken eerst een ENUM opzoeking doen, en dan rechtstreeks contact opnemen via het opgegeven SIP adres.
Dit is eigenlijk exact hetzelfde als jouw ITSP zou doen, want jouw ITSP kent jouw SIP adres omdat je je daar registreert.

Indien de ENUM lookup geen resultaat oplevert, kan je natuurlijk nog steeds via een ITSP bellen.

Extra:

VoIP wordt meestal opgezet via het SIP protocol.
SIP is een generiek protocol om sesies te initieren en beperkt zich dus niet tot enkel en alleen spraak data.
Met behulp van SIP is het perfect mogelijk om videoconferencing te doen, groepsgesprekken te voeren, data meesturen zijdens het gesprek, te faxen, etc...

Ook is een integratie met allerlei aparatuur mogelijk:

  • Ik kan bijvoorbeeld bellen met mijn domotica systeem (speech to text) om acties uit te voeren of een status van iets op te vragen.
  • Ik kan "bellen" naar allerlei apparatuur om deze via DTMF-toontjes te bedienen.
  • Ik word opgebeld indien er ergens een alarm is op mijn infrastructuur (text tot speech).
  • Ik word opgebeld indien ik belangrijke agendaafspraken dreig te vergeten.
  • Als ik opgebeld word, pauzeert mijn muziek of TV en krijg ik een popup met de gegevens van de persoon die belt. (Tenzij ik in een do-not-disturb modus zit en dan gaat de beller rechtstreeks naar voicemail.)
  • Een beller komt altijd bij mij uit, ongeacht waar ik ben.
  • Etc...

De limiet is wat jij kan bedenken.

Praktisch:

Gebruik een eigen digitale telefooncentrale, zoals bijvoorbeeld Asterisk: http://www.asterisk.org/