Navigatie overslaan.
Start

Winterbanden

Het begint weer koud te worden, en op de radio hoort men weer handenvol spotjes over winterbanden.
Dit jaar zijn er zelfs winterbanden die meer grip beloven op afgevallen bladeren!
Ook zijn er veel websites die nogal wat onwaarheden, of halve waarheden, vertellen.

Dus hieronder de zin en onzin van winterbanden, waarbij ik probeer om ook de reden te geven waarom iets zo is.

Wat is een winterband?

Een band bestaat uit rubber en hoe zachter het rubber, hoe beter de band "plakt" aan de weg en hoe meer grip men heeft. Het nadeel is echter dat de band ook veel sneller zal slijten, en daarom maakt men het rubber niet al te zacht.
Als het kouder wordt, dan wordt rubber helaas harder, waardoor de grip minder wordt.

Een winterband is simpelweg een band die gemaakt is van een zachter rubber, waardoor je dus bij koude temperaturen een betere grip hebt.

Vroeger, had je enerzijds zomerbanden waarmee je in de winter niet wilde rijden wegen veel te hard en geen grip, en had je winterbanden waarmee je in de zomer niet wilde rijden wegens veel te snel versleten.

Dus een winterband is beter dan een zomerband?

Een "zomerband" bestaat al lang niet meer.
Alle banden zijn al vele jaren zogenaamde "all-round" of "all-season" banden waaraan stoffen zijn toegevoegd die ervoor zorgen dat de band ook bij lagere temperaturen veel zachter blijft dan vroeger.

Waar er vroeger effectief een zomer- en een winterband gebruikt werd, gebruikt men nu all-season banden.
Hetgeen men vandaag een "winterband" noemt, is iets heel anders dan wat men vroeger een "winterband" noemde en eigenlijk een M+S band.

Is er dan geen verschil tussen een M+S band en een all-season band?

Toch wel, maar het verschil in grip is niet zo groot als men jou wil doen geloven. (Slechts enkele procenten.)

Het verschil in grip tussen een goedkope band en eentje van de betere merken is vaak groter
In extreme gevallen heeft een goede all-season band zelfs meer grip op een koude weg als met een goedkope winterband.

Ofwel gebruik je dus van beide types de goedkope exemplaren, ofwel van beide de betere.
Het heeft geen zin om goede all-season banden te hebben, en goedkope winterbanden...

Daarnaast mag een winterband ook slechts 4 jaar oud zijn.
Dit komt omdat de weekmakers die gebruikt worden om het rubber "zacht" te maken uiteindelijk vervliegen en de winterband uiteindelijk ook "hard" zal worden waardoor het voordeel verdwijnt.
Kijk daarom bij aankoop altijd de fabricagedatum na. De meeste winterbanden in de aanbieding zijn in realiteit al 2 tot zelfs 3 jaar oud!

Maar een winterband heeft toch veel meer grip op ijs en in de sneeuw?

Op ijs heeft enkel een spijkerband grip. Die mag je in België in bepaalde omstandigheden gebruiken, maar in veel andere Europese landen niet.

Op sneeuw en in modder heb je voordeel met een M+S (Mud + Snow) band omdat deze lamellen in het bandenprofiel hebben. (Deze zorgen voor meer grip, en zorgen dat de sneeuw niet in het profiel blijft plakken.)

Helaas is het voordeel beperkt, want in onze contreien ligt er bijna nooit sneeuw op de wegen.
Verder is deze extra grip bijna uitsluitend aanwezig bij erg lage snelheden. (Wegrijden, steil bergop, etc...)
Bovendien is in vele bergstreken, ongeacht of je M+S banden hebt of niet, het nog altijd verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken omdat deze ook bij hogere snelheden (50km/h) voor extra grip zorgen.
(In "echte" rijomstandigheden is daarom het verschil in grip tussen sneeuwkettingen of niet, vele magnitudes groter dan met M+S banden of niet.)

De meeste banden die als winterbanden verkocht worden eigenlijk M+S banden met dus een lammellenprofiel.
Je moet echten wel weten dat deze, omwille van die lamellen, veel gevaarlijker zijn bij het gebruik in regen omdat deze veel minder goed water kunnen afvoeren. (Dit is een van de redenen waarom een "winterband" wettelijk een veel dieper profiel moet hebben dan een all-season band. Minimaal 4mm t.o.v. 1.6mm.)

Hoe weet ik of ik echt een winterband heb en de garagist mij niet heeft afgezet?

Dat weet je niet, tenzij je het merk/model nummer hebt en het opzoekt.
En dan nog...

Er is namelijk geen gestandaardiseerde aanduiding of definitie voor winterbanden in Europa.

Maar het gebruik van winterbanden in de winter is toch verplicht in sommige landen.

Neen, er is geen enkel land waar dat verplicht is.
Wie dat zegt probeert banden te verkopen.

Bijna alle landen hebben een wetgeving waarin staat dat je wagen, je rijgedrag, etc..., moet aangepast zijn aan de omstandigheden.

In Duitsland kan men bij een ongeval bijvoorbeeld concluderen dat een onjuist bandentype of gebrek aan sneeuwkettingen de oorzaak zijn van een ongeval.
In Frankrijk kijkt men vaak na een ongeval de bandenspanning na.
In beide landen kijkt men ook naar de belading van de (aanhang)wagen, etc...

Het type banden is een van de vele dingen die aangepast dienen te zijn aan de omstandigheden.
Dit geldt uiteraard ook voor een eventuele aanhangwagen.

Als u toch winterbanden gebruikt, let dan ook op de snelheidsindex.
Het rijden met all-season banden in de sneeuw is perfect legaal in Duitsland, maar voor het rijden met winterbanden met een verkeerde snelheidsindex krijg je een fikse boete!
Het is mogelijk om te rijden met banden met een lagere snelheidsindex, maar dan met er wel binnen het gezichtsveld van de bestuurder een aangepaste maximale snelheidsaanduiding aangebracht worden.

BTW: Winterbanden enkel op de aangedreven as monteren, is veel gevaarlijker dan helemaal geen winterbanden...

Is er nog iets belangrijks om te weten?

Ja, bandenspanning.
Zonder de juiste bandenspanning ga je nooit de beste grip hebben.

Raadpleeg daarom de handleiding van je auto, want daarin staat de aangeraden bandenspanning.
De opgegeven bandenspanningen gelden enkel voor de bandenmaten die je legaal mag gebruiken. (Die staan op het gelijkvormigheidsattest.)

Als het kouder wordt krimpt de lucht en wordt de bandenspanning lager. Als het warmer wordt gebeurd het omgekeerde.
Je zal dus actie moeten ondernemen om de bandenspanning op peil te houden.
(Je mag enkel de bandenspanning meten met "koude" banden. Dit is als je nog niet, of slechts enkele kilomters gereden hebt.)